Nieuws / 27 april 2020

Nu we verplicht thuiswerken denken we na over onze werkplek. Er zijn zelfs mensen die de verguisde kantoortuin missen. Of bedoelen ze de collega’s, de routines en het werk wanneer er gesproken wordt over missen? De afgelopen week werden we blij gemaakt met mooi gefilmde beelden van kantoortuinen. Ook werd het proces van gedachtenontwikkeling over het kantoor van een New Yorkse onderneming uitgebreid besproken.  Waar we het over hebben?

Van 14 tot en met 21 april werd de film Workplace uit 2016 van fimregisseur Gary Hustwit vrij vertoond.

Gary Hustwit regisseur we werken thuis

Op zijn LinkedIn account schrijft Hustwit: There’s already plenty of discussion about the future of the office post-COVID. Will we still want to work in “traditional” offices, and if so how will they be designed?

Dat is natuurlijk een prima vraag. Ondanks dat de film natuurlijk zeer Amerikaans is, is de opgeroepen vraag relevant: “Waar gaan we naartoe met ons kantoor?”. Die vraag is niet te beantwoorden als we niet weten waar we vandaan komen.  En waar gaan we dan naartoe? Het 1,5m kantoor? Terug naar de kantoortuin? Of nemen we daar tot groot geluk van Japke-d. en Teun van de Keuken afscheid van?  Vragen die een gelaagde discussie oproepen over veiligheid en gedrag. Maar ook over infrastructuur ‘hoe ziet het eruit?’ en proces ‘waarom willen we anders?’. Voor beiden is natuurlijk wat te zeggen en zullen ook de nodige argumenten opleveren. Want wat kan er? Wat moet er? En wat mag er?

Toezicht op hetgeen wat mag gaat er zeker komen. Op z’n minst vanuit de ondernemingsraden die allemaal moeten instemmen met nieuwe regelingen voor arbeidsomstandigheden. Dat zegt de wet (WOR, art 27 art 1 lid d) en de OR moet deze kans, uit zorg voor alle medewerkers, niet voorbij laten gaan.

Over de film Workplace schrijft de website Oh You Pretty Things :

Its is a film about the past, present, and future of the office. Made by Gary Hustwit for the 2016 Venice Architecture Biennale, it looks at the thinking, innovation, and experimentation involved in creating the next evolution of what the office could be. Workplace follows the design and construction of the New York headquarters of digital agency R/GA (in collaboration with architects Foster + Partners) who were experimenting with how physical and digital space can better interact. Workplace features Bob Greenberg, Norman Foster, Nick Law, Barry Wacksman, Chris West, Nikil Saval, Julia Goldberg, Primo Orpilla, Amanda Carroll, and more. The film premiered at the Biennale, where a site-specific version of it screened daily from May 25 to November 27, 2016. It was not meant as a commercial release, so many people familiar with Gary’s films have probably not seen it. 

Oh you pretty things is a web shop run by a collective of filmmakers and visual artists based in Brooklyn NY. We make films, art, books, posters, photographs, clothing, and other fine stuff.