Nieuws / 9 april 2020

Het thuiswerken houdt iedereen bezig. Dat zal de komende periode zeker nog zo blijven. En daaruit ontstaan ook hele mooie, creatieve en inspirerende initiatieven. Eén van deze initiatieven is van Denk Producties. Afgelopen donderdag trapte de organisatie af met een serie van thuiswerkseminars. In de serie seminars krijgen 10 verschillende sprekers het podium om hun kennis en praktische adviezen te delen. Het doel? Iedereen een beetje verder helpen in deze bijzondere tijd.

Houd komende weken de sociale media van Denk Producties in de gaten! Elke donderdag van 14.00 tot 15.00 uur zal er een nieuw seminar uitgezonden worden. Vandaag  krijgt Steven van Belleghemhet podium en zal het gesprek gaan over “Snelle innovatie in Customer Experience”.

Benieuwd waar de eerste aflevering over ging? Lees dan verder!

De psychologie van het volhouden

Tijdens de eerste aflevering was Ben Tiggelaar aan het woord. Hij praatte ons bij over de “psychologie van het volhouden”. Hoe kunnen wij, jij en heel werkend Nederland het thuiswerken van de komende weken – en misschien wel maanden – overleven? Tijdens webinar gaf Ben Tiggelaar verschillende praktische tips, die hij verdeelde over drie thema’s:

1.) Volharden en volhouden

2.) Zelfmanagement

3.) Omgaan met irrationaliteit

Deze tips nemen wij zelf mee!

Volharden en volhouden

  • Niet te streng zijn voor jezelf. Je hoeft niet te bewijzen dat jij super goed kunt thuiswerken. Ga dus niet meer of harder werken dan normaal!
  • Bouw dagelijkse routines in. Neem daarin ook ‘leuke’ dingen mee, zoals contact met collega’s, familie en vrienden of een uurtje bewegen. Zo blijft het dopaminepeil op niveau. Dat is het stofje in je lichaam zorg dat jij je gelukkig blijft voelen en dat is essentieel voor het volhouden op de lange termijn!
  • Geef elkaar vrijheid, maar plan structurele contactmomenten met elkaar. Waar houdt iedereen zich mee bezig? Hoe gaat het met iedereen? Neem een dagelijks moment van afstemming, zoals een gezamenlijke dagstart.

 

Zelfmanagement

  • Maak een dagplanning met taken die je daadwerkelijk kunt afwerken. Taken afwerken geeft een gevoel van voldoening. Deel je werk op in kleine taakjes, het liefst per half uur!
  • Blijf dingen doen die je leuk vindt en neem dat ook op in je dagplanning. Maak voor jezelf een lijstje met de dingen waar jij blij van wordt. Alleen dát geeft al een gevoel van blijdschap!
  • Beloon jezelf! Een blijk van waardering naar jezelf. Ook dat is goed voor de aanmaak van dopamine. Maar let op, het is pas een beloning als je het écht ervaart als een beloning. Hele dagen thuiswerken is niet niks!
  • Je hoeft niet altijd te videobellen. In het normale leven bel je ook niet enkel met beeld, dus waarom nu wel? Een telefoontje kun je ook prima in de tuin doen of tijdens een blokje om!
  • Blok tijd om je werk uit te werken. Word je de hele dag gebeld en heb je geen tijd om zaken uit te werken? Blok een uur waarin je de telefoon uitzet en neem deze tijd om stuken uit te werken en af te ronden!

 

Omgaan met irrationaliteit

  • Herkennen dat iemand overbelast is. Zie je een directe aanleiding voor overbelasting? Kun jij voor jezelf – of misschien wel voor een ander – herkennen waar overbelasting vandaan komt? Maak dat duidelijk! Word jij somber van het treurige nieuws op tv, vul dan je pauze niet alleen met het kijken van nieuws!
  • Vrijheid en verwaarlozing ligt dicht bij elkaar. Geef als werkgever genoeg vrijheid aan medewerkers. Ga niet controleren of iedereen zijn of haar werk uitvoert, maar plan met elkaar gezamenlijk contactmomenten in. Maar let op dat je niet te veel vrijheid geeft! Dat kan ook resulteren in het gevoel van verwaarloosd worden.
  • Focus op de dingen die wel goed gaan. Lukt het even niet? Stop dan en leg de focus op dingen die wél goed gaan!